Pengembangan Alat Praktikum Sederhana Sebagai Media Praktikum Mahasiswa

Authors

  • Widayanti Widayanti Pascasarjana Pendidikan Fisika Universitas Lampung
  • Yuberti Yuberti Univrsitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.30599/jipfri.v2i1.161

Keywords:

Simple Practicum Tools, Research and Development, Melde Experiment

Abstract

This study aimed to (1) find out how to develop a simple experimental tool for Melde‘s experiment, (2) determine the feasibility level of simple melde‘s experiments. The method used in this research was Research and Development which was adapted from Thiagarajan (4D) including define, design, develop and dissemination. This research was done until the development stage. The results of the study includes the simple experimental practice of melde‘s experiment and the feasibility level of simple experimental tool of melde‘s experiment.  Based on 86,7% of experts’ judgement, the simple experimental tool is categorized into very feasible. The result of trial experiment in one on one, small group and fields are 83.3%, 87.5% and 90.9 % respectively. The three experimental results were categorized into highly feasible. Thus, the development of simple experimental tools for melde’s experiment is worthy as a learning media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afriyanto, E. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Alat Peraga pada Materi Hukum Biot Savart di SMAN 1 Prambanan Klaten. JRKPF UAD, 2(1), 20–24.

Agustianti, D., Rustana, C. E., & Nasbey, H. (2015). Pengembangan Alat Praktikum Melde Sebagai Media Pembelajaran Fisika SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF2015, IV, 45–48.

Akhlis, I., & Dewi, N. R. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Science Berorientasi Cultural Deviance Solution Berbasis Inkuiri Menggunakan ICT Untuk Mengembangkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(2), 203–208. https://doi.org/10.15294/jpii.v4i2.4179

Arsyad, A. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Press.

Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., & Saraswati, D. L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Mobile Learning berbasis Android. JPPPF - Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 57–62.

Budiman, H. (2017). Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8, 75–83.

Çetİn, G., A, O. Ö., Güvenç, E., & Sakal, M. (2016). The Development Of An EBook With Dynamic Content For The Introduction Of Algorithms And Programming. Mugla Journal of Science and Technology, 2(2), 199–203.

Desy, Desnita, & Raihanati. (2015). Pengembangan Alat Peraga Fisika Materi Gerak Melingkar untuk SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF2015, IV, 39–44.

Dewi, M. L. (2015). Pengembangan Modul Praktikum Fisika Berbasis Data Logger untuk SMA. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF 2015.

Egarievwe, S. U. (2015). Vertical Education Enhancement – A Model for Enhancing STEM Education and Research. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 177, 336–344. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.354

Hakim, A. L., Munzil, & Parlan. (n.d.). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Learning Management System (LSM) pada Materi Senyawa Karbon untuk SMA Kelas XII. Jurusan Kimia FMIPA, 3.

Hakim, I., Liliasari, Kadarohman, A., & Syah, A. M. (2016). Improvement of Student Critical Thinking Skills with the Natural Product Mini Project Laboratory Learning. Indones. J. Chem, 16(3), 322–328.

Hasanah, U. (2004). Kemitraan Antara Dunia Industri dan Pendidikan dalam Pengembangan SDM PTK. Seminar Internasional, 613–620.

Hidayat, A. (2017). Pengembangan Buku Elektronik Interaktif Pada Materi Fisika Kuantum Kelas XII SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 5(5), 87–101.

Huriawati, F., & Yusro, A. C. (n.d.). Pengembanagan Odd “Osilator Digital Detector” sebagai Alat Peraga Praktikum Gerak Harmonik Sederhana. Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 1–8.

Irwandani, Latifah, S., Asyhari, A., Muzannur, & Widayanti. (2017). Modul digital interaktif berbasis articulate studio’13 : pengembangan pada materi gerak melingkar kelas x. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(2), 221–231. https://doi.org/10.24042/jipfalbiruni.v6i2.1862

Krismiyati. (2017). Pengembangan Sumber Daya Manusia dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di SD Negeri Inpres Angkasa Biak. Jurnal Office, 3(1), 43–50.

Matsun, Sunarno, W., & Masykuri, M. (2016). Penggunaan Laboratorium Riil dan Virtual pada Pembelajaran Fisika dengan Model Inkuiri Terbimbing Ditinjau dari Kemampuan Matematis dan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 137–152.

Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbassis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akutansi Indonesia, 8(2), 1–10.

Muhson, A. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Moodle Pada Matakuliah Fisika Dasar Lovy. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 36(1), 210–219. Retrieved from http://journal.uny.ac.id/index.php/jpakun/article/view/949

Mustami, M. K. (2017). Validitas Pengembangan Penuntun Praktikum Ilustratif Mikroteknik Hewan Berbasis Guided Inquiry. Jurnal Ilmiah Pena Volume, 11(1), 75–83.

Nana, S. (2010). Dasar-dasar Proses Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru.

Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi dan Pola Hidup Manusia dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 4(1), 33–47.

Nurhayati, D. (2017). Pengembangan Buku Digital Interaktif Mata Kuliah Pengembangan E-Learning Pada Mahasiswa Teknologi Pendidikan FIP UNY. E-Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan Vol., VI(5), 458–473.

Pitopang, R., & Elijonnahdi. (2011). Aplikasi Ilmu Biologi Dalam Pendidikan dan Pembangunan Berwawasan Lingkungan Berbasis Sumberdaya Alam. Biocelebes, 5(2), 105–116.

Puspasari, R. (2017). Implementasi Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemandirian Dan Prestasi Belajar Mahasiswa Dalam Pembuatan Alat Peraga Matematika Inovatif. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 10–22.

Rezeki, S., & Ishafit. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Sekolah Menengah Atas Kelas XI pada Pokok Bahasan Momentum. JPPPF - Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 29–34.

Riduan. (2002). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Rohman, F., & Lusiyana, A. (2017). Pengembangan Modul Praktikum Mandiri Sebagai Asesmen Keterampilan Proses Sains dan Keterampilan Sosial Mahasiswa. JIPFRI: Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah, 1(2), 47–56.

Saepuzaman, D., & Yustiandi. (2017). Pengembangan Alat Peraga dan Lembar Kerja Percobaan Penentuan Koefisien Restitusi untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Bereksperimen. JPPPF - Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(2), 145–150. https://doi.org/10.21009/1.03204

Saregar, A. (2016). Pembelajaran Pengantar Fisika Kuantum dengan Memanfaatkan Media PhET Simulation Dan LKM Melalui Pendekatan Saintifik : Dampak Pada Minat Dan Penguasaan Konsep Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 53–60. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.105

Setyosari, P. (2012). Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.

Sitaresmi, K. S., Saputro, S., & Utomo, S. B. (2017). Penerapan Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Sistem Periodik Unsur (SPU) Kelas X MIA 1 SMA Negeri 1 Teras Boyolali Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Kimia, 6(1), 54–61. Retrieved from http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/kimia/article/view/9405

Sivasailam, T., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Leadership Training Institute/Special Education: University of Minnesota Hooley.

Supartini, M. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dan Kreativitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi Di SDN Mangunharjo 3 Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS (JPPI), 10(2), 277–293.

Widayanti. (2016). Observasi Pendidikan Fisika Universitas Islam Negeri Radn Intan. Bandar Lampung.

Wijayanti, G., Handhika, J., & Huriawati, F. (2013). Pengembangan Modul Berbasis Alam pada Pokok Bahasan Kalor, (85), 61–65.

Wulandari, R., Susilo, H., & Kuswandi, D. (2016). Multimedia Interaktif Bermuatan Game Edukasi Sebagai Salah Satu Alternatif Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 1–8.

Yuberti, & Siregar, A. (2017). Pengantar Metodologi Penelitian Pendidikan Matematika dan Sains. Bandar Lampung: Anugrah Utama Raharja.

Yuliandri, S. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif pada Mata Pelajaran Ekonomi Materi Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa. Universitas Negeri Surabaya2, 1–9.

Zamroni, M. (2009). Perkembangan Teknologi Komunikasi dan Dampaknya Terhadap Kehidupan. Jurnal Dakwah, 10(2), 195–211.

Downloads

Published

2018-05-07

How to Cite

Widayanti, W., & Yuberti, Y. (2018). Pengembangan Alat Praktikum Sederhana Sebagai Media Praktikum Mahasiswa. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 2(1), 21–27. https://doi.org/10.30599/jipfri.v2i1.161
Abstract Views: 14620 | File Views: 16111