Pengembangan Modul Fisika Online Berbasis Web pada Materi Usaha dan Energi

  • Fitri Ana Sari Universitas Muhammadiyah Metro
  • Nyoto Suseno Universitas Muhammadiyah Metro
  • Riswanto Riswanto Universitas Muhammadiyah Metro
Keywords: Research and Development, Online Physics Module, Learning Resources

Abstract

Human resources at school is good enough in utilizing technology, information, and communication online including in the field of education. Conditions on the ground show that in some schools in the learning is based online, but only limited scope blog and quipper school. For that we need to develop web-based online physics module on business material and energy. This research is R & D (Research and Development) model of ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). The results showed that the level of feasibility according to the expert and the response of student’s who are on the criteria worth with a percentage of 85% and 72.5% respectively. The web-based online physics module can be used as a self-learning resource. This product, should be developed for other high school physics materials

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, S., Hudha, M. N., & Rismawati, A. (2017). Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika. SEJ (Science Education Journal), 1(1), 36. https://doi.org/10.21070/sej.v1i1.830

Dwito Purnomo, Meti Indrowati, P. K. (2013). Pengaruh Penggunaan Modul Hasil Penelitian Pencemaran Di Sungai Pepe Surakarta Sebagai Sumber Belajar Biologi Pokok Bahasan Pencemaran Lingkungan Terhadap Hasil Belajar Siswa. Pendidikan Biologi, 5(1), 59–69. Retrieved from https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/bio/article/view/1439

Kasrina, K., Sri, I., & Wahyu E, J. (2012). Ragam Jenis Mikroalga Di Air Rawa Kelurahan Bentiring Permai Kota Bengkulu Sebagai Alternatif Sumber Belajar Biologi Sma. Exacta, 10(1), 36–44.

Mulyatiningsih, E. 2011. Metode Penelitian Penerapan Bidang Pendidikan. Yogyakarta: Alfabeta.

Nurmayanti, F., Bakri, F., & Budi, E. (2015). Pengembangan Modul Elektronik Fisika dengan Strategi PDEODE pada Pokok Bahasan Teori Kinetik Gas untuk Siswa Kelas XI SMA. Prosiding Simposium Nasional Inovasi Dan Pembelajaran Sains, 2015(Snips), 337.

Nyoto Suseno, R. (2017). Sistem Pengelolaan Laboratorium Fisika Untuk Mewujudkan Pelaksanaan Praktikum Yang Efisien. JPF Jurnal Pendidikan Fisika, 5(1), 76–86.

Rahmawati, Astra, I. M., & Susanti, D. (2012). Seminar Nasional Fisika 2012 Pengembangan Modul Fisika Online Berbasis Web Pada Pokok Bahasan Kinematika Gerak Lurus ( Physics Of Online Web-Based Modules Kinematics On The Subject Straight Motion ) Seminar Nasional Fisika 2012. Seminar Nasional Fisika 2012.

Riswanto, R. (2018). Pelatihan Pembuatan Alat Peraga Fisika Virtual Bagi Guru-Guru Muhammadiyah Kota Metro. Sakai Sambayan Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 102. https://doi.org/10.23960/jss.v2i3.117

Riswanto, R., & Dewi, N. A. K. (2017). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Melalui Pembelajaran Berbasis Laboratorium Untuk Mewujudkan pembelajaran Berkarakter. Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika, 4(2), 60. https://doi.org/10.12928/jrkpf.v4i2.8164

Siti Chodijah, Ahmad Fauzi, R. W. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Menggunakan Model Guided Inquiry yang dilengkapi Penilaian Portofolio Pada Materi Gerak Melingkar. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 1(1), 1–19. Retrieved from http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jppf/article/view/603

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta

Suseno, N., & Riswanto, R. (2017). Program Optimalisasi Peran Laboratorium Fisika SMA di Kota Metro, Lampung. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 2(2), 149–158. https://doi.org/10.30653/002.201722.28

Published
2019-11-28
How to Cite
Sari, F., Suseno, N., & Riswanto, R. (2019). Pengembangan Modul Fisika Online Berbasis Web pada Materi Usaha dan Energi. JIPFRI (Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika Dan Riset Ilmiah), 3(2), 129-135. https://doi.org/10.30599/jipfri.v3i2.476